Kompendium: Skrypt quizowy "Dizzy"
Napisane: poniedziałek, 26 października 2015, 18:48
Trwa aktualizacja tego wpisu. Zwykle jest to robione szybko, ale skoro została dodana ta ramka, tym razem może potrwać to nieco dłużej. Zawartość jest aktualna na chwilę napisania poniższego wpisu (data napisania lub edycji posta, bądź zamieszczona gdzieś w jego treści), ale obecnie może już nie być. Zajrzyj później, gdy ten komunikat zniknie, by przeczytać najświeższe informacje.
Skrypt quizowy „Dizzy”
Skrypt „Dizzy” (a właściwie „AutoQuiz”) jest jednym z najpopularniejszych skryptów quizowych, a jego najpowszechniej znana i używana przez lata wersja to 4.0, ukończona ok. 16 listopada 2000 roku[1]. Został on zbudowany na bazie wcześniejszego skryptu quizowego — niemieckiego RedHead, do którego quizowicz o nicku Dizzy dodał najistotniejszą zmianę zapewniającą mu sukces, czyli tryb „autoquizu”, nadając mu też powyższą, nową nazwę. Innymi zmianami są: możliwość ignorowania psujących zabawę graczy, opcjonalne uznawanie tylko identycznych odpowiedzi, możliwość modyfikowania punktacji przez prowadzącego, pauzowanie gry, kanałowe polecenia do wyświetlania rankingu, indywidualnej punktacji zawodnika, podpowiedzi oraz przypominania pytania. Skrypt posiada zabezpieczenie przed jego modyfikowaniem, które jednak często było omijane i w ten sposób powstały liczne wersje spersonalizowane pod konkretny kanał, z odmienną kolorystyką oraz inne klony oparte na tym skrypcie. Przeznaczony jest on dla programu do chatowania mIRC.
Skrypt udostępnia dwie metody prowadzenia rozgrywek: ręczne wprowadzanie pytań, do czasu aż autorowi wyczerpią się pomysły oraz tryb „autoquizu”, który stał się podstawową formą quizowania, pozwalający na zaprezentowanie zestawu pytań z wcześniej przygotowanego pliku. Korzystając z trybu automatycznego wymagane jest staranne przygotowanie i pilnowanie formatu pliku z pytaniami (pytania i odpowiedzi zapisywane są naprzemiennie; każde pytanie poprzedza prefiks „pyt ”, a odpowiedź „odp ”). Wszelkie puste i opuszczone linie oraz błędne prefiksy (np. literówki typu „pty”/„opd”) powodują pogubienie się „autoquizu”, lecz wadliwe pytanie na szczęście da się pominąć w trakcie gry, o ile problem nie wynika z opuszczenia linii — w tym przypadku pozostaje tylko przerwanie zabawy, korekta pliku i jej wznowienie od wadliwego pytania. Przeciętny quiz zawiera ok. 50 pytań z wiedzy ogólnej lub tematycznych. Przykładowe dwa pytania zgodne z formatem:
- Kod: Zaznacz cały
pyt Ile jest 2*2?
odp cztery
pyt Jak ma na imie brat Lolka?
odp Bolek
Samo działanie skryptu wygląda w ten sposób, że na kanale zostaje zadane pytanie i skrypt oczekuje na udzielenie jednej poprawnej odpowiedzi, za którą przyznaje graczowi 1 punkt. Domyślnie skrypt dopasowuje odpowiedź quizową do tego co piszą gracze, czyli np. odpowiedź „drzwi” zostanie zaliczona, jeśli ktoś odpowie „wielkie drzwi z debu”. Efekt ten można wyłączyć odpowiednim poleceniem.
W trakcie gry tworzony jest ranking uczestników (ranking typu „1234”), a kolejność zawodników, poza punktami, zależy też od pierwszeństwa zdobycia punktów (w przypadku wyników ex aequo). Ranking opiera się o konkretne połączenie z IRC-em użytkownika (ident@host), wobec czego śledzi on zmiany nicka, lecz jeśli użytkownik wyjdzie z kanału, to z powodu niedopracowania skryptu ono właśnie zostanie wyświetlone zamiast jego nicka. Ogólną wadą takiego rozwiązania jest to, że dwóch quizowiczów grających z tego samego adresu i na tej samej konfiguracji będzie liczonych na wspólne konto punktowe, pomimo różnych nicków. Skrócony ranking wyświetlany poleceniem kanałowym obejmuje trzech najlepszych graczy i działa tylko raz podczas danego pytania.
W trakcie zgadywania można korzystać z polecenia wyświetlającego podpowiedź, które odsłania za każdym razem po jednej literce odpowiedzi z każdego wyrazu, począwszy od pierwszej. W podpowiedziach każdy ze znaków jest pierwotnie zastąpiony kropką, co w przypadku znaków innych niż alfanumeryczne, a tym bardziej znaku kropki, może wywołać nieporozumienia. Mankamentem skryptu jest brak ochrony przed nadmiernym lub złośliwym używaniem polecenia kanałowego wyświetlającego kolejną podpowiedź, co może prowadzić do psucia zabawy innym, dlatego też skrypt udostępnia prowadzącemu grę możliwość włączenia ignorowania takich osób. Ponadto dla puszczającego dostępne jest polecenie pauzujące grę, które uruchamia quiz od kolejnego pytania — z uwagi na to jest ono najczęściej stosowane do pomijania błędów w pytaniach.
Quizy tego rodzaju trwają zazwyczaj około 30 minut, lecz zależy to od liczby pytań i poziomu ich trudności, a także aktywności i wiedzy uczestników.
W sierpniu 2005 roku (publicznie zaprezentowany 28 sierpnia[2]) quizowicz Widmowy_Jack (wówczas jako Jurgen_) z kanału quizowego #QuizPL (IRCnet) zmodyfikował skrypt „Dizzy” (numer wersji pozostał bez zmian, lecz traktowany jest jako wersja 4.1) dodając do niego możliwość ustawienia trudności każdego pytania poprzez jego wartość punktową zapisaną w pliku z pytaniami, przy czym każda kolejna podpowiedź powoduje redukcję liczby punktów przyznawanych za odpowiedź oraz dodając ochronę przed nadużywaniem polecenia wyświetlającego podpowiedzi w postaci ograniczenia czasowego między kolejnymi użyciami. Niestety skrypt zawiera usterki uniemożliwiające automatyczne pobieranie liczby punktów za pytanie bezpośrednio z pliku z pytaniami (linie z nowym prefiksem „lpzp ”) i jest to możliwe tylko za pomocą odpowiedniego polecenia używanego pomiędzy kolejnymi pytaniami.
W połowie roku 2013 (ok. 4 czerwca[1]) quizowicz Ptysiek (TGIRC) zmodyfikował skrypt „Dizzy” wprowadzając tzw. antygoogler utrudniający szybkie wyszukiwanie w internecie poprawnych odpowiedzi, modyfikując obliczanie opóźnienia pomiędzy pytaniami (co okazało się błędem) oraz domyślnie blokując, czasem nadmiernie stosowane przez graczy, polecenia kanałowe wyświetlające podpowiedzi i ranking, z możliwością ich odblokowania. Treść tekstu pomocy wbudowaną w skrypt w kosmetycznym stopniu przeredagował Andrrew. Niestety zastosowana implementacja antygooglera powoduje pewne problemy z dłuższymi pytaniami z uwagi na łamanie ich treści na ekranie w złym miejscu. Skrypt z nieznanego powodu, mimo niezbyt rozległych zmian, został opublikowany pod zmienioną nazwą z przerwaną kontynuacją numeracji wersji jako „Dizzy Pro 1.0”.
Uwaga: Wszystkie skrypty z rodziny „Dizzy” w trybie „autoquizu” wykorzystują niebezpieczny sposób odczytu pliku z pytaniami. Otóż plik ten traktują nie jako listę pytań, a zestaw poleceń wykonywanych przez program mIRC osoby puszczającej quiz (każde „pyt”/„odp”, to tak naprawdę komenda). Prezentując plik z pytaniami pochodzący od obcej osoby należy zawsze upewnić się, że nie zawiera niczego podejrzanego, co mogłoby zostać uruchomione na komputerze prowadzącego quiz.
Skrypty „Dizzy” oraz „Dizzy Pro” w najnowszych wersjach są do pobrania z naszego poradnika dla puszczających quizy.
[1] Data oparta o znacznik czasowy pliku.
[2] Pierwsza premiera quizowa.
Facebook, Twitter, Google+