Strona 1 z 1

Kompendium: Ranking graczy

PostNapisane: piątek, 7 kwietnia 2017, 20:43
napisany przez wilk
Ranking graczy

Przeprowadzanie rozgrywek quizowych na IRC-u oferuje nie tylko walory edukacyjne czy rozrywkowe, ale umożliwia także zawodnikom rywalizowanie o jak najlepszy wynik punktowy. Każda z gier wymaga zatem podsumowania i zaprezentowania końcowej klasyfikacji w odpowiedni sposób — w postaci rankingu. Wyróżnić można trzy podstawowe strategie rankingowe:

  • zwykła, tzw. „1234”

    Ta metoda prezentowania rankingu jest najczęściej stosowaną z uwagi na jej prostotę. Nie występują tutaj miejsca równorzędne (ex aequo), zaś zawodnicy posiadający tyle samo punktów uporządkowani są pod względem pierwszeństwa ich zdobycia — kto wcześniej uzyskał taką liczbę punktów, ten jest wyżej w rankingu. Najczęściej jest to realizowane poprzez zapisywanie znacznika czasowego ostatniej odpowiedzi. Metoda ta używana jest również do prezentowania na tym forum comiesięcznych wyników z quizbota[1].

    Skrypty wykorzystujące ranking tego typu: „Dizzy”, „Milionerzy” (starsza wersja), „Familiada”, „Mieszacz”, „AntyGoogler”, „Just the Quiz”, „Koło Fortuny”[2], „1 z 10”[3], „iQuiz”[4] oraz większość quizbotów.

    Przykład:
    1.piotrek- 10 punktów
    2.adam- 7 punktów
    3.stefan- 7 punktów
    4.jacek- 5 punktów

  • turniejowa, tzw. „1224”

    W tej metodzie miejsca równorzędne punktowo lokowane są na tej samej pozycji, a następnie numeracja pozycji przeskakuje o tyle miejsc, ile było lokat współdzielonych. Sama kolejność graczy na tej samej pozycji zasadniczo nie ma znaczenia i może być prezentowana alfabetycznie, biorąc pod uwagę znacznik czasowy („iQuiz”) lub być losowa („Milionerzy” w wersji KrzSia[5]). Ten sposób prezentacji używany jest także w przypadku rankingów na tym forum.

    Skrypty wykorzystujące ranking tego typu: „Milionerzy” (wersja KrzSia oraz port rud0lfa) oraz „iQuiz”.

    Przykład:
    1.piotrek- 10 punktów
    2.adam- 7 punktów
    2.stefan- 7 punktów
    4.jacek- 5 punktów

  • zwarta, tzw. „1223”

    Metoda ta jest podobna do turniejowej, aczkolwiek tu numeracja pozycji po miejscach równorzędnych jest kontynuowana bez przeskoku. W ten sposób prezentowane są na forum wyniki z premier quizowych, niezależnie od sposobu wizualizacji wyników końcowych z quizów na kanale, a miejsca ex aequo, mimo iż nie robi to różnicy, ustawiane są w zależności od pobocznych statystyk jak liczba odpowiedzi czy stosunek poprawnych do błędnych odpowiedzi.

    Skrypty wykorzystujące ranking tego typu: „iQuiz”[4].

    Przykład:
    1.piotrek- 10 punktów
    2.adam- 7 punktów
    2.stefan- 7 punktów
    3.jacek- 5 punktów

Istnieją także dwie, rzadziej znajdujące zastosowanie w quizowaniu metody:

  • zmodyfikowana turniejowa, tzw. „1334”

    Metoda ta jest podobna do turniejowej „1224”, lecz tutaj miejsce opuszcza się przed lokatami współdzielonymi.

    Przykład:
    1.piotrek- 10 punktów
    3.adam- 7 punktów
    3.stefan- 7 punktów
    4.jacek- 5 punktów

  • cząstkowa

    System ten opiera się o przydzielenie zawodnikom miejsc-punktów adekwatnie jak w metodzie „1234”, ale w przypadku miejsc równorzędnych wartość punktowa miejsca jest wyznaczana ze średniej odpowiadających miejscom wartości.

    Przykład:
    1.piotrek- 10 punktów
    2.5.adam- 7 punktów
    2.5.stefan- 7 punktów
    4.jacek- 5 punktów
    6.zosia- 3 punkty
    6.krzysiek- 3 punkty
    6.jola- 3 punkty
    8.paweł- 1 punkt

    Wyjaśniając powyższy przykład: miejscom przydzielane są kolejne wartości 1.0, 2.0, 3.0, 4.0. 5.0, 6.0, 7.0, 8.0. Wartość miejsc ex aequo wzięła się z obliczeń
    (2.0 + 3.0) / 2 = 2.5
    oraz
    (5.0 + 6.0 + 7.0) / 3 = 6.0
    .


[1] Z drobną modyfikacją w przypadku klonów/aliasów/duplikatów zawodnika.
[2] Skrypt nie wyświetla jednak numeru pozycji zawodnika, niemniej taka kolejność jest zachowana.
[3] Z uwagi na sposób przebiegu rozgrywki występuje dodatkowy podział na rundy, aczkolwiek dalsi zawodnicy prezentowani są zgodnie z tym typem rankingu.
[4] Skrypt pozwala na wybór dowolnego z typów rankingów; domyślnym jest „1224”.
[5] Losowość wynika z implementacji i sposobu działania mIRC-a. W starszych wersjach tablice asocjacyjne utrzymywały kolejność dodawanych po sobie wpisów, w nowszych kolejność jest losowa.




Powrót do spisu treści