Strona 1 z 1

Kompendium: Skrypt quizowy

PostNapisane: niedziela, 26 maja 2024, 22:11
napisany przez wilk
Skrypt quizowy

Skrypt quizowy to automat, którego zadaniem jest ułatwiać przeprowadzanie rozgrywek quizowych. Nie jest samodzielną aplikacją i wymaga programu, pod którym będzie działał i który zajmie się komunikacją z serwerem IRC-a.

Rosnąca popularność quizów sprawiła, że osoby znające się na programowaniu zaczęły pisać skrypty quizowe. Z uwagi na swoją powszechność i popularność oraz sprzyjający temu wbudowany język skryptowy praktycznie wszystkie skrypty quizowe powstawały dla programu mIRC.

Początkowe skrypty po ich uruchomieniu wymagały wprowadzania poszczególnych pytań przez prowadzącego rozgrywkę w linii poleceń lub stosownym oknie dialogowym, po czym oczekiwały na udzielenie określonej odpowiedzi przez którąś z obecnych na kanale osób i nagradzały ją punktem. Zabawa trwała dopóki prowadzący miał wenę na wymyślanie kolejnych pytań lub wyczerpał wcześniej przygotowane np. w Notatniku pytania. Na koniec wyświetlał ranking zawodników i kończył rozgrywkę. Później skrypty zyskały tzw. tryb „autoquizu”, czyli możliwość zadawania pytań z przygotowanego wcześniej pliku z zestawem pytań, dzięki czemu rozgrywki stały się mniej chaotyczne.

Do rodziny skryptów quizowych należy jeden z najstarszych skryptów — „RedHead” (powstał w 1999 roku), bazujący na nim jego powszechnie znany polski odpowiednik — „Dizzy” oraz liczne ich przeróbki (często tylko polegające na wstawieniu nazwy własnego kanału lub zmianie kolorów) i skrypty na ich działaniu wzorowane np. „Kapibara”. Obok nich są także skrypty oferujące innego rodzaju quizy jak „Mieszacz”, „AntyGoogler” czy „iQuiz”. Czasem autorzy skryptów inspirowali się teleturniejami telewizyjnymi, dzięki którym zaistnieli m.in. „Milionerzy”, „Familiada”, „Koło Fortuny” i „1 z 10”, wprowadzając urozmaicenie w grach IRC-owych. Pomimo iż tekstowa natura IRC-a nie nadaje się do prezentowania treści multimedialnych, to przygotowywane są także quizy obrazkowe i dźwiękowe, zawierające odnośniki do zdjęć i fragmentów utworów zamieszczonych wcześniej w internecie. Pojawiły się też skrypty przeznaczone dla irssi takie jak wspomniany „iQuiz” czy konwersja skryptu „Milionerzy”. Pograć można było również w szachy dzięki skryptowi „iChess”, w czołgi — „Tanks”, a nawet w Pokera oraz masę innych wymyślnych gier.

O ile w skrypt quizowy z autoquizem można było wgrać plik z dużą liczbą pytań i pozostawić na dłużej uruchomiony komputer, o tyle kolejnym przełomem w rozwoju kanałów quizowych było powstanie tzw. quizbotów, które były dostępne na kanale przez cały czas i oferowały zabawę w dowolnej chwili, a ponadto trwale pamiętały uzyskane przez graczy punkty.



Powrót do spisu treściInstrukcje dla puszczających quizy