Kompendium: Quizowe fair play

Baza wiedzy o rozrywce quizowej oraz quizbotowej na IRC-u, skryptach quizowych i historii ich powstawania, a także różnych zagadnieniach związanych z samym IRC-em i zabawą na nim.

Kompendium: Quizowe fair play

Post#1 napisany przez wilk » środa, 19 kwietnia 2017, 23:13

Quizowe fair play

Chęć poważnego i profesjonalnego podejścia do premier quizowych wymaga przestrzegania pewnych zasad fair play związanych z ich przygotowaniem oraz prowadzeniem. Ma to szczególne znaczenie, jeśli wyniki końcowe takiego quizu czy też rozgrywki w quizbota mają być uznawane jako rzetelne oraz mieć wartość dla biorących w nim udział graczy, czy też osób w przyszłości odnoszących się do takich rankingów. Oczywiście w przypadku quizów prezentowanych wyłącznie w celach rozrywkowych reguły takie mogą nie być aż tak restrykcyjnie przestrzegane.

Zwykle każdy kanał quizowy posiada własny kodeks niedopuszczalnych zachowań regulujący te sprawy, niemniej praktycznie wszystkie te zagadnienia skupiają się wokół tych opisanych poniżej. Naturalnie z góry założone jest, że autor quizu przygotował go zgodnie z wytycznymi układania poprawnych pytań, plik jest zgodny z formatem oraz użyty skrypt quizowy nie zawiera błędów powodujących niepoprawne przyznawanie punktów czy zawieszanie się.

  • dostęp do pytań — z uwagi na uczciwość rozgrywki niedopuszczalnym jest, by odpowiadający posiadali wcześniejszy wgląd w pytania. Jedynie temat quizu jest ogłaszany. Z tego też względu jeśli osobą przeprowadzającą grę nie jest autor – nie może on brać już w niej udziału, ani żadna z osób, która dostęp taki miała. Wykluczone jest także podpowiadanie graczom na priv, choć czasem autor lub prowadzący może podczas trwania quizu udzielać drobnych wskazówek lub wyjaśnień, obok standardowych podpowiedzi, jednak zależy to od ustaleń na danym kanale. Premierą quizową jest quiz z nowymi pytaniami, lecz czasem bywa on puszczany przez autora na różnych kanałach czy sieciach IRC dla różnych grup quizowiczów. Wówczas spoczywa na nim odpowiedzialność pilnowania, by w daną rozgrywkę nie grały ponownie te same osoby, które były podczas wcześniejszej jego prezentacji.

  • googlanie — terminem tym określane jest korzystanie z wyszukiwarki Google lub innych internetowych pomocy np. Wikipedii, podczas grania. Podczas quizów jest to niemal zawsze bardzo niemile widziane i gracz taki naraża się na dyskwalifikację lub usunięcie z kanału na czas quizu. W przypadku gry w quizbota zwykle nie ma zakazu korzystania z dodatkowych pomocy, choć zależy to też od kanału i zbyt częsta taka gra również może skutkować różnymi reakcjami ze strony operatorów, a już na pewno ze strony innych graczy. Niektóre skrypty quizowe i quizboty implementują mechanizm tzw. antygooglera, który chroni pytania przed ich skopiowaniem do wyszukiwarki.

  • oszukiwanie — wszelkie celowe próby oszukiwania takie jak granie za innego zawodnika, granie przez kilka osób na jedno konto punktowe, używanie automatów do grania, przygotowywanie gotowych odpowiedzi „pod klawiszem” itp., tudzież psucie lub utrudnianie rozgrywki innym, powinny skutkować uniemożliwieniem dalszego szkodliwego działania i usunięciem takiej osoby. Dotyczy to także grania przez jedną osobę na kilku nickach w quizach pozwalających na udzielanie równoważnych odpowiedzi jak „Milionerzy”, gdzie po zakończeniu quizu zazwyczaj stosowana jest procedura sumowania punktów graczy. Wówczas na prowadzącym spoczywa upewnienie się czy zawodnik celowo nie duplikuje sobie poprawnych odpowiedzi, czy też gra tak, bo doszło u niego np. do awarii internetu i gra pod zastępczym nickiem.

  • nadmierne !podpowanie — część skryptów quizowych nie posiada zabezpieczenia przed wielokrotnym wpisaniem polecenia !podp, wyświetlającego kolejną podpowiedź hasła. Czasem gracze zapominają, że nie grają sami lub złośliwie robiąc serię !podpów doprowadzić mogą do odsłonięcia całej odpowiedzi, psując innym zabawę. Zachowania takie zwykle szybko są karane.

  • lagowanie — zachowanie to jest powiązane z tym opisanym powyżej. Otóż skrypty quizowe, pomijając zazwyczaj stosowane ozdobniki kolorystyczne, wysyłają w odpowiedzi na krótkie polecenie kanałowe znacznie więcej tekstu (np. skrócone statystyki trzech pierwszych miejsc). Jeśli kilka osób jednocześnie użyje poleceń kanałowych, to mogą oni doprowadzić do zaistnienia niekorzystnego laga u prowadzącego quiz utrudniającego rozgrywkę, reakcji botów kanałowych karzących za flood, a nawet wyrzucenia tej osoby z sieci. Niektóre skrypty z uwagi na ten problem posiadają ochronę przed zbyt częstym używaniem poleceń kanałowych w postaci czasowego ignorowania poleceń po ostatnim użyciu.

  • odpowiadanie na własne pytania — autor quizu (lub osoba puszczająca) nie może grać w swój quiz. Jednak, gdy udzieli on poprawnej odpowiedzi (np. przypadkiem lub by pominąć pytanie z błędną odpowiedzią), to praktycznie zawsze jest on pomijany w końcowej klasyfikacji, a pytania takie uznaje się jako niezadane oraz najczęściej redukuje się liczbę pytań, które zawierał taki quiz. Z drugiej strony odpowiadanie na własne pytania podczas gry w quizboty zwykle nie jest zakazywane, a wręcz jest niejako nagrodą za wkład autora w bazę pytań.

  • manipulowanie punktacją — modyfikowanie punktacji przez prowadzącego jest niedopuszczalne i quiz taki powinien tracić możliwość umieszczenia go w rankingach. Prowadzący nie powinien wpływać na punktację, niezależnie od tego czy pytanie lub odpowiedź zawierała błąd i chciał on wynagrodzić komuś nieotrzymanie punktu, pomimo podania przez niego na kanale poprawnej odpowiedzi. Zależnie od zasad kanałowych w niektórych przypadkach, np. podczas ważnych quizów, czasem stosowane może być korygowanie zauważonych błędnych odpowiedzi w quizach „Milionerowych” z uwagi na występujące wówczas znaczne straty punktowe. Pytanie takie można uznać za niezadane, ręcznie cofając na koniec quizu straty i niezasadnie przyznane punkty.

  • „kradzież” odpowiedzi — pod tym określeniem kryje się umowne zachowanie polegające na wykorzystaniu pomyłki w odpowiedzi innego gracza (literówka, czeski błąd, błędny jeden z wyrazów itp.) i udzieleniu poprawionej własnej wersji. Najczęściej działania takie nie są karane, lecz mogą prowadzić do spięć wśród graczy. W dobrym tonie uznaje się za wskazanie odpowiadającemu, że zrobił literówkę lub odczekanie chwili, by sam zdążył się poprawić, aczkolwiek quizy to też walka o zwycięstwo.

  • „przejmowanie” quizu — czasem podczas rozgrywki jeden z graczy wyróżnia się szybkością lub wiedzą i w niektórych typach quizów ocenić może, że zdobył on już wystarczającą liczbę punktów, by zapewnić sobie wygraną. Uznawanym za zachowanie fair play jest, by zwolnił on i pozwolił innym poodpowiadać, albowiem quizy służyć też mają dobrej zabawie.

  • psucie zabawy — wszelkie inne działania mające na celu zakłócić innym rozgrywkę typu floodowanie, spamowanie, trollowanie, przeszkadzanie, rozpraszanie lub zaczepianie innych graczy w trakcie gry.


Avatar użytkownika
wilk (autor wątku)
Operator
Budda
 
Posty: 2092
Dołączył: sobota, 30 lipca 2005, 15:32
Ostatnia wizyta: wczoraj, 18:39
Płeć: Mężczyzna
Pytań w bazie: 16414
Lubię quizy: klasyczne (np. Dizzy)

Powrót do Kompendium wiedzy o quizach

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości